Waarom is het belangrijk om je AdWords campagnes te blijven optimaliseren?

Het opzetten van een AdWords campagne is een goede basis om meer omzet naar je webshop te halen. Echter, om een succesvolle campagne te draaien, begint het werk pas nadat de campagnes van start zijn gegaan. In dit blogartikel geven we vijf redenen waarom het belangrijk is om je AdWords campagnes te blijven optimaliseren.

1. Google update Google AdWords regelmatig

De afgelopen jaren heeft Google behoorlijk wat wijzigingen aan Google AdWords doorgevoerd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de invoering van de Enhanced campaigns (geoptimaliseerde campagnes), de uitbreiding van advertentie-extensies, remarketing for search en dynamic remarketing. Allemaal extra mogelijkheden die voor elke adverteerder interessant zijn. En dan hebben we het nog niet eens gehad over de toevoeging van de Google Shopping campagne wat voor veel adverteer snel is uitgegroeid tot een essentieel onderdeel binnen Google AdWords.

2. Concurrenten optimaliseren ook

Op de meeste zoekwoorden waarop je adverteert zullen meerdere concurrenten aanwezig zijn die ook adverteren. Oveel concurrenten zullen hun campagnes optimaliseren door bijvoorbeeld biedingen aan te passen, extensies toe te voegen of nieuwe advertenties uit te testen. Ga je hier niet in mee dan is de kans groot dat je concurrentie in zichtbaarheid toeneemt en bezoekers een groter deel van de potentiƫle klanten naar zich toetrekt. Daarnaast kun je op deze manier ook goed in de gaten kunnen houden waarmee je concurrenten bezig zijn. Hebben ze bijvoorbeeld een bepaalde actie die ze via AdWords promoten of een prijsverlaging aan een bepaalde groep producten doorgevoerd?

3. Hoe meer data, hoe meer je kunt optimaliseren

Bij het opzetten van je AdWords campagnes zul je zoekwoorden opnemen waarvan je verwacht dat ze rendabel zijn. Echter weet je pas nadat je genoeg data hebt welke zoekwoorden wel en niet het gewenste effect met zich meebrengen. Naar aanleiding van de data die je hebt ga je wijzigingen aanbrengen. Moet de CPC bijvoorbeeld worden aangepast? Moeten de advertenties beter worden afgestemd op het zoekwoord? Of wil je een zoekwoord misschien helemaal pauzeren? Omdat je steeds meer data zult hebben en je bij het ene zoekwoord sneller de benodigde data hebt, is dit een proces dat continu doorloopt.

4. Meer inzicht in zoektermen

In veel campagnes zullen er woordgroep en/of brede varianten van zoekwoorden opgenomen zijn. Dit betekent dat je niet exact weet op welke zoektermen bezoekers binnenkomen. Deze zoektermen kunnen uiteenlopend zijn en het is dan ook goed om deze in de gaten te blijven houden. Op deze manier voorkom je dat je betaald voor zoektermen die niet relevant zijn.

5. Er is altijd wat te doen

Een campagne is niet snel perfect. Natuurlijk kun je een campagne maken die als een goede basis functioneert, maar er zullen meestal nog veel mogelijkheden zijn om je campagnes uit te breiden en te verbeteren. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden die nog toegevoegd kunnen worden, advertenties die kunnen worden verbeterd of mogelijkheden binnen Google AdWords waar je nog geen gebruik van maakt. Kortom is het opbouwen van je AdWords campagnes de basis voor succes. Pas op het moment dat je continu optimaliseert, je campagnes blijft uitbreiden en alle mogelijkheden van Google AdWords gebruikt kun je het maximale succes behalen.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl