Waarom Searchmetrics als SEO tool inzetten? [Review Searchmetrics]

Voor onze SEO analyses maken we binnen Evoworks gebruik van diverse betaalde en onbetaalde tools om de resultaten en kansen op het gebied van organische vindbaarheid voor onze klanten in kaart te brengen. Zo gebruiken we Google Search Console, Majestic.com, Screaming Frog, Google KeyWordPlanner én Searchmetrics. In dit blog reviewen we Searchmetrics.

Searchmetrics is een zeer uitgebreide tool die inzichten verschaft op het gebied van Google Ads, social media en SEO. Het is dus een volledig online research platform. Ze noemen zichzelf “Enterprise SEO and Content Marketing platform”. Binnen Evoworks gebruiken we Searchmetrics met name voor onze SEO werkzaamheden voor de webshops van onze klanten.

Searchmetrics is sinds 2005 actief en opgericht door de Duitse Marcus Tober. Tijdens de ontwikkeling ervan was het hoofddoel om de tijdrovende werkzaamheden te automatiseren. Dat is volgens ons gelukt. Door gebruik te maken van Searchmetrics hou je meer tijd over voor analyseren, adviseren of het doorvoeren van SEO werkzaamheden.

Wat kun je met de SEO functionaliteiten van Searchmetrics?

1. Breng high potential zoekwoorden en pagina’s snel in kaart
Searchmetrics combineert rankings direct met data over de gemiddelde zoekvraag waardoor je snel de belangrijkste “high potential” pagina’s en zoekwoorden in kaart kunt brengen. Je bent daardoor minder tijd kwijt aan zoekwoordonderzoek. Wil je meer specifieke data opvragen over een URL of zoekwoord in je lijst? Klik door op de URL of het zoekwoord en je krijgt informatie te zien over je huidige zichtbaarheid, de verhouding tussen desktop en mobiel en concurrenten. Met deze analyse pak je eenvoudig het laaghangende fruit om de organische vindbaarheid van belangrijke pagina’s te verbeteren.

searchmetrics_keyword_research_seo

2. Maak eenvoudig dashboards aan
Bij alle grafieken, datatabellen en figuren vind je een plus icoon waarmee je het figuur/onderdeel van een analyse aan eigen dashboards kunt toevoegen. Op deze manier verzamel je binnen één dashboard alle data die jij graag analyseert en gebruikt. Dashboards en rapporten kun je aanpassen en naar een eigen huisstijl uitdraaien. Bijvoorbeeld als PDF-rapportage. Heb je te maken met klanten of collega’s die minder thuis zijn binnen SEO? Doordat de tool veel figuren en grafieken gebruikt, is data goed toe te lichten en te analyseren.

searchmetrics_seo_visibility_dashboards

3. Dalingen en stijgingen bijhouden
Searchmetrics bekijkt per week of zoektermen zijn gestegen of gedaald. Er zijn rapporten voor stijgers en dalers zodat je eenvoudig ziet waar werk aan de winkel is. Data wordt zelfs 2 jaar bewaard. De algemene dashboards tonen automatisch een top 10, maar bij bijna alle dashboards telt dat je door kunt klikken om een diepgaande analyse uit te voeren.

4. Diepgaande concurrentieanalyses maken
Er is via diverse wegen enorm veel data van concurrenten te analyseren. Vergelijk elkaars “shared keywords” om te zien waar je nog terrein kunt winnen. Of bekijk per segment of pagina op welke zoekwoorden je concurrent rankt. Breng eenvoudig in kaart welke zoektermen jij nog niet gebruikt maar wel relevant zijn.

5. Bakken met data verzamelen via Research Cloud
Zonder dat je een apart project hoeft aan te maken en een periode moet wachten tot er data is verzameld, kun je een website al uitgebreid analyseren middels de research cloud.


searchmetrics

Nadelen Searchmetrics

Natuurlijk heeft iedere tool ook nadelen. Bij Searchmetrics lopen we tegen het volgende aan:

  • Ben je nieuw met de tool, dan is het aan het begin even wennen en zoeken, omdat er zoveel rapporten, analyses en mogelijkheden binnen de SEO tool beschikbaar zijn. Het voordeel is dat je wel trainingen en presentaties van Searchmetrics kunt volgen, zodat je sneller je weg binnen het platform weet te vinden.
  • De tool is in verhouding met andere SEO tools al snel prijziger.
  • Backlink analyses zijn hier minder uitgebreid dan bij een tool als Majestic.
  • Wanneer is Searchmetrics geschikt als SEO tool?

  • Gezien de prijs is de tool geschikt voor middelgrote en grote bedrijven.
  • Voor bedrijven die serieuze stappen willen zetten op het gebied van organische vindbaarheid. Ben je als bedrijf weinig met SEO bezig, dan kun je al veel verbeteringen halen uit een gratis tool als Google SearchConsole.
  • Ons eindoordeel

    In 2017 won Searchmetrics Suite voor het derde jaar op rij de award van Search Marketing voor “Beste SEO tool”. Wat ons betreft is dat meer dan verdiend. We zijn erg tevreden met Searchmetrics als SEO tool. Met name omdat we op snelle wijze al veel diepgaande analyses kunnen maken die ons helpen bij onze SEO werkzaamheden en adviezen. Daarnaast is data duidelijk af te lezen.

    In september 2019 gaat een nieuwe variant van het platform live. We zijn erg benieuwd! Op de hoogte blijven van al het nieuws rondom SEO en online marketing? Volg ons dan op LinkedIn, Instagram of Facebook.

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.