Wat is de invloed van externe links?

Eerder schreven we al een artikel over het belang van interne links. Hierbij kwamen we tot de conclusie dat dit zowel voor de bezoekers als voor de positie in zoekmachines positief kan werken. In dit blogitem kijken we naar de rol van externe links. Een externe link is een link op je eigen website die verwijst naar een andere website. Er zijn zowel voordelen als nadelen van externe links te noemen en deze zullen we hieronder dan ook bespreken. Wat zijn de voordelen van extern linken? Een groot voordeel van extern linken is dat je goodwill creƫert bij de websites waar je naar toe linkt. Op het moment dat zij zien dat je een link hebt geplaatst, zullen zij kijken naar je website en mogelijk ook een link naar jouw website plaatsen. Hoe meer waarde de link heeft hoe beter dus. Een tweede voordeel van externe links is de positieve invloed die dit op je resultaten in Google kan hebben. Hoewel het ter discussie staat wat de rol van externe links precies is, lijkt het erop dat het de autoriteit van je website kan verbeteren en Google je pagina beter gaat waarderen. In dit geval is het wel noodzakelijk dat er naar een goed gewaardeerde, en het liefst zelfs een beter scorende pagina, wordt gelinkt. Extern linken geeft je ook de mogelijkheid om bezoekers te laten zien waar je informatie vandaan hebt zodat je de geloofwaardigheid van je artikel kan verbeteren. Zo kun je bijvoorbeeld naar een persbericht van de fabrikant van een bepaald product verwijzen. Wat zijn de nadelen van extern linken? Naast positieve kanten, kunnen er ook negatieve kanten worden opgemerkt. Op het moment dat jij een link naar een andere website plaatst, kan dit positief zijn voor de ranking van die website in Google. Als deze site een concurrent is help je ze dus onbedoeld om beter te scoren in Google. Een andere negatieve kant is dat je bezoekers op je website kwijt kunt raken. Als de bezoeker op een bepaalde link klikt, kan de aandacht van de bezoeker naar deze website worden verschoven. Ook wanneer de site naar waar je gelinkt hebt in een nieuw venster wordt geopend betekent dit niet dat de bezoeker nog verder gaat met zijn of haar zoektocht op je eigen website. Wel of niet extern linken? Kijkend naar de positieve en negatieve punten kunnen we zeggen dat extern linken, mits op de juiste manier ingezet, gebruikt kan worden. Het is bijvoorbeeld belangrijk om te kijken wat voor website het is en of Google de link dus als positief kan zien. Anderzijds kan er ook worden gekeken naar hoeverre de website waarna je link een concurrent is op het gebied van een bepaalde term. De voorkeur ligt uiteraard bij websites die aanvulling zijn op een bepaald artikel, maar geen directe concurrent zijn. Bij Evoworks zullen we bijvoorbeeld met de term online marketing niet naar een concurrent verwijzen.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl