Wat zegt Google over het optimaliseren van een landing page?

Via Google AdWords kunnen advertentieteksten en zoekwoorden worden geoptimaliseerd om zo veel mogelijk (waardevolle) bezoekers naar een website te leiden. Vervolgens is het belangrijk om deze bezoekers op de website te houden. In dit blogitem bespreken we de mening van Google over deze landing pages.

Tips voor het optimaliseren van een landing page

De eerste tip bestaat uit het formuleren van een doelstelling. Het is belangrijk om voor ogen te hebben welke actie van de bezoeker gewenst is. Hierbij kun je denken aan de verkoop van een product, maar bijvoorbeeld ook aan een contactaanvraag. Duidelijke doelen zorgen er voor dat er exact gemeten kan worden wat er gebeurd en de pagina naar aanleiding hiervan verbeterd kan worden. Ook geeft Google aan dat het belangrijk is om de doelgroep van je website duidelijk in kaart te brengen. Naar aanleiding hiervan kun je de inrichting en de schrijfwijze op de website bepalen. Belangrijk om in je achterhoofd te houden is dat deze doelgroep je website kan maken of breken.

De kwaliteitskenmerken van Google

Naast deze tips heeft Google een aantal kwaliteitskenmerken die zij aan landing pages stellen. Naar aanleiding van onder andere deze kwaliteitskenmerken deelt Google de zogenaamde kwaliteitsscore uit en bij het behalen van een goede kwaliteitsscore kunnen de kosten van een klik op een advertentie omlaag gaan. De belangrijkste kwaliteitskenmerken bestaan uit de relevantie en originaliteit van de inhoud van de pagina, de duidelijkheid van de pagina en de overzichtelijkheid van een pagina. Aan de relevantie van een pagina wordt veel waarde gehecht omdat het belangrijk is dat de bezoeker krijgt waar hij of zij naar op zoek is. De originaliteit van de pagina is belangrijk omdat teksten die letterlijk overgenomen zijn van andere websites geen meerwaarde bieden. Wat betreft de duidelijk gaat het erom dat er duidelijk met de bezoeker wordt gecommuniceerd wie je bent, wat er van de bezoeker verwacht wordt en wat er met persoonlijke gegevens van de bezoeker wordt gedaan. De overzichtelijkheid van een website heeft te maken met het gemak waarmee een bezoeker zich door de website heen kan navigeren. In Google AdWords krijgt de bestemmingspagina een cijfer tussen de 1 en de 10 en kun je dus gemakkelijk nagaan in hoeverre een pagina aan de eisen van Google voldoet.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl