Wat zijn micromomenten en hoe pas ik ze toe?

Wat is een micromoment hoe kan ik als retailer hierop inspelen? Deze vraagstelling komt steeds vaker naar boven en in dit blog wil ik hier wat meer duidelijkheid over geven.
Het begint bij mobiele apparaten en dan voornamelijk bij de smartphone. We spenderen gemiddeld 3 uur en 40 minuten per dag op een smartphone (bron: Flurry Analytics). Andere bronnen geven aan dat consumenten gemiddeld 177 minuten per dag op hun mobiel zitten. Dat komt neer op bijna 3 uur per dag. Dit lijkt wellicht wat veel maar een feit is dat we gemiddeld 150 keer per dag op onze mobiel kijken. We gebruiken de smartphone voor van alles en nog wat. Voor het bekijken van tijdlijnen op Instagram, Snapchat en Facebook maar vooral ook voor zoekopdrachten. We schromen ons er zelfs al niet meer voor om producten te gaan vergelijken in de winkel. Al deze momenten kunnen gezien worden als micro-momenten. Een micro-moment is vooral: snel, handig en faciliterend. “Een micromoment is een mobiel informatie moment waarbij je met een blik op je telefoon weet of je er gebruik van wilt maken of dat je erop moet reageren” In 2014 heeft een team van Forrester voor het eerst de term micromoments geïntroduceerd. Er wordt door Forrester gesteld dat we in het dagelijks leven continue gebombardeerd worden door momenten die voor ons belangrijk zijn of ons waarschuwen. Bijvoorbeeld het getoeter van een auto voor gevaar of het rode stoplicht waarvoor je staat te wachten. En met de komst van de smartphone zijn deze momenten alleen maar exponentieel gegroeid.

Hoe kun je inspelen op micro-momenten?

Juist doordat je als consument altijd online bent en we gemiddeld 150x per dag kijken en 177 minuten een interactie met onze smartphone aangaan, biedt dit enorme kansen voor ondernemers. Deze unieke splitsecond contactmomenten zijn de uitgelezen kans om je als merk of onderneming te onderscheiden van je concurrentie. De micromomenten zijn uit te splitsen in 4 verschillende momenten:

  1. Ik wil het weten moment

65% van alle online consumenten zoeken nu meer informatie online op dan een paar jaar geleden. 66% van smartphone gebruikers pakken hun telefoon om iets op te zoeken wat ze op tv gezien hebben.

  1. Ik wil gaan moment

In het afgelopen jaar is er een verdubbeling geweest in het zoekresultaat “near me”. 82% van de mobiele gebruikers gebruikt hun smartphone om bedrijven in hun buurt op te zoeken.

  1. Ik wil iets doen moment

91% van smartphone gebruikers gebruikt hun telefoon om ideeën op te doen. Er is dit jaar al meer dan 100 miljoen uur gespendeerd aan “How to” video’s op YouTube.

  1. Ik wil een aankoop doen moment

82% van de smartphone gebruikers raadpleegt zijn of haar telefoon voor hun aankoopbeslissing. Er is een 29% verhoging in mobiele conversie ratio zichtbaar in het afgelopen jaar. Door je als marketeer goed te verdiepen in je consument en het gedrag dat ze vertonen kan je deze micro-momenten optimaal gaan benutten. Ga maar na 82% van de consumenten raadplegen eerst hun mobiele telefoon voordat ze overgaan tot een aankoop in een fysieke winkel. Tel daar bij op dat 91% hun een smartphone gebruikt om ideeën op te doen wanneer ze ergens mee bezig zijn. Kortom er zijn honderden micromomenten in het dagelijkse leven van je consument.

Maar hoe speel je in op deze momenten?

Het is terug te brengen in 3 principes waarmee je jouw merk, product of dienst kunt aanbieden.

  1. Wees aanwezig in de micromomenten van je consument en dan vooral op mobiel.
  2. Zorg dat je als handig en nuttig ervaren wordt door de consument.
  3. Wees snel! Het zijn niet voor niets micromomenten, optimaliseer je mobiele ervaring.

1. Aanwezig zijn

Om goed aanwezig te zijn is het belangrijk dat je gaat anticiperen op de micromomenten van jouw consument. Maak het een strategisch doel om je consument te helpen tijdens deze momenten. Neem Interpolis, zij hebben sinds enige tijd een Automodus app. Deze zorgt er in de basis voor dat je mobielvrij kunt rijden. Eigenlijk een soort van veredelde vliegtuigmodus. Ze zijn dankzij deze app aanwezig op het moment dat je instapt in je auto. De consument ziet het logo bij het opstarten en bedrijfskleuren bij het gebruik van de app.

2. Nuttig zijn

Als je de momenten weet te definiëren en te pakken, zorg er dan wel voor dat de consument op dat specifieke moment wat aan jou dienst/product heeft. Bedenk dus goed hoe je jouw consument optimaal kan bedienen. Wederom de Automodus app van Interpolis omdat het de case duidelijker maakt. Ze zijn dus aanwezig op het moment dat je instapt met alle voordelen die daarbij horen. Maar Interpolis zorgt er voor dat ze handig zijn doordat je niet afgeleid wordt tijdens het rijden. En hoe langer je het scherm niet aanraakt des te meer punten je krijgt waarmee je jouw vrienden kunt verslaan. Dus naast dat ze nuttig zijn (geen afleiding) is er ook nog een fun factor ingebouwd.

3. Wees snel

In het bovenstaande voorbeeld wordt er gebruik gemaakt van een App. Een App is per definitie snel en is vaak vrij van obstakels. In de ecommerce web oplossingen gaat het erom dat je zorgt voor een optimale snelheid. Want gebruikers willen het: Nu weten, Direct beginnen en Zonder obstakels afrekenen. Deze criteria spelen uiteraard ook voor app’s alleen hebben deze het voordeel dat ze een vele malen verbeterde UX/UI hebben. Waardoor de obstakels niet aanwezig hoeven te zijn, de snelheid er al is en de flow geoptimaliseerd is.

Take away voor je eigen micromomenten

Een micromoment als shoppen in je fysieke winkel hoeft helemaal niet erg te zijn. Sterker nog, het kan je juist enorm helpen. Hoe mooi is het als je jouw online marketing zo inricht dat je de consument die zoekt naar het product om te vergelijken gelijk kunt overtuigen om het product bij jou aan te schaffen. Door de juiste boodschap over te brengen, een directe korting aan te bieden, enz. Het inrichten van een goede omni-channel strategie is voor veel organisaties toch nog wel een uitdaging. Wij ondersteunen deze organisaties graag om hun funnels zo in te richten dat het mogelijk is om precies te herleiden waar elke verkoop vandaan is gekomen. Zowel online als offline.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl