Wek vertrouwen met je homepagina

Een homepagina is in veel gevallen de pagina waar de bezoeker als eerste op terecht komt. In een ogenblik moet voor de bezoeker duidelijk zijn wat men op de website kan verwachten. Het is belangrijk om daarbij meteen vertrouwen te wekken. In dit blogartikel leggen we je uit hoe je je homepagina zo inricht dat bezoekers vertrouwen hebben in de diensten die je levert of de producten die je verkoopt. Zonder direct persoonlijk contact is het in een online interactie veel lastiger om vertrouwen te wekken dan bijvoorbeeld in een winkel. De volgende 4 aspecten kunnen daar aan bijdragen.

Het uiterlijk van je homepagina

Recent onderzoek heeft aangetoond dat mensen binnen 50 milliseconden een eerste impressie vormen van je webpagina. Het is dan ook erg belangrijk dat je website er visueel aantrekkelijk uitziet. Allereerst moeten alle verschillende elementen op de homepagina met elkaar samenhangen zodat ze één visuele uitstraling vormen. Ten tweede geldt: less is more. Teveel elementen geven je homepagina een warrig geheel en bovendien maakt het de bezoeker moeilijker een beeld te vormen van de website. Tot slot moet de site structuur duidelijk zijn zodat de bezoeker eenvoudig kan navigeren vanaf de homepagina naar andere pagina's op de website. Om hier een oordeel over te geven kan web analytics inzicht geven in de statistieken van de homepagina

Zekerheden voor betaling

Om vertrouwen te creëren is het belangrijk onzekerheden weg te nemen. Mensen vragen zich altijd af of producten daadwerkelijk geleverd zullen worden wanneer ze online shoppen, of ze niet gespamd worden wanneer ze zich inschrijven voor een nieuwsbrief, of er vertrouwelijk om wordt gegaan met persoonsgegevens enz. Om zekerheden in te bouwen is het verstandig de betalingsmogelijkheden al boven de vouw te vermelden. Daarnaast kan het hebben van een privacy policy en keurmerken ervoor zorgen dat onzekerheden weggenomen worden. Tot slot is het prominent vermelden van eventuele garanties en retouropties aan te bevelen, zeker wanneer je je daarin onderscheid van concurrenten.

Bekendheid van je website

Wanneer je website nog relatief onbekend is zullen veel bezoekers nog niet van je hebben gehoord. Ze weten dan ook niet waar je merk voor staat. Om je merk kracht bij te zetten zou je het portfolio aan klanten aan je website toe kunnen voegen. Bij voldoende budget zou je ook kunnen kiezen voor het zogenaamde celebrity endorsement. Dit wil zeggen dat je tegen betaling een bekend persoon (positief) laat spreken over je website. Veel grotere merken maken gebruik van celebrity endorsement, denk maar eens aan Nick en Simon in de televisiereclame van de NS of Tatjana Simic in de reclame van Fit For Free, maar dit zou natuurlijk ook op kleinere schaal kunnen. Het idee daarachter is dat positieve associaties richting de bekende persoon overgebracht worden naar je website. Hetzelfde idee is ook toepasbaar door experts te laten spreken over bijvoorbeeld producten in je webshop.

Sociale zekerheden

Mensen zijn sociale wezens en volgen vaak andermans gedrag. Dit wil zeggen dat mensen bijvoorbeeld eerder producten zullen kopen die door anderen (in hun kringen) zijn gekocht. Social proof kan gecreëerd worden door op de homepagina het aantal likes / volgers van je website prominent te vermelden. Ook zou je kunnen vermelden hoeveel mensen eerder een product of de dienst hebben aangeschaft. Een andere manier om door middel van social proof vertrouwen te wekken is het prominent vertonen van klantbeoordelingen.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl