Worden links minder belangrijk als Rankingfactor?

De laatste tijd is Google veel bezig met belangrijke updates zoals Panda en Pinguin. Het doel is om linknetwerken en sites met betaalde links terug te dringen in de zoekresultaten en met updates zoals Panda, sites met kwalitatief sterke content te belonen. Zal de waarde van je backlinks in de toekomst afnemen en zullen factoren als content kwaliteit daardoor belangrijker worden? In een recente webmasters hulp-video, bespreekt Matt Cutts een vergelijkbare vraag. De vraag was als volgt: Zullen backlinks in de toekomst hun waarde gaan verliezen als rankingfactor binnen het Google Algoritme?

Het belang van backlinks

Voor je zoekmachine marketing zijn backlinks de laatste jaren een belangrijk onderdeel geweest om hoger te ranken in de zoekresultaten van Google. Matt Cutts geeft in zijn video aan dat dit de komende jaren ook nog wel het geval zal zijn. Links helpen Google op het moment om een reputatie van een site of pagina te bepalen. Voor de bezoeker gaat het echter niet om de populariteit van een website of webpagina, maar om de content die gepresenteerd wordt op de desbetreffende landingspagina en of dit aansluit bij de behoefte. Vanuit dit oogpunt van content kwaliteit zullen links wellicht iets minder belangrijk worden gaf hij aan. Google wilt ook meer waarde gaan geven aan pagina's die geschreven zijn door experts in de branche. Artikelen die geschreven worden door een toonaangevend persoon binnen de branche, zullen daardoor sneller goed scoren dan minder autoritaire personen. Dit betekent dat autoriteit een nog belangrijkere factor zal worden voor websites. Hoe Google deze experts gaat onderscheiden van de rest blijft echter nog onbekend.

Voor de toekomst

Tot slot spreekt Matt Cutts over de plannen om nog meer te gaan focussen op het beter begrijpen van complexere zoekopdrachten, die gericht zijn op het oplossen van een probleem, in tegenstelling tot de focus op zoekwoorden. Naar alle waarschijnlijkheid is de video dan ook opgenomen net voor de lancering van Google Hummingbird. Dit is namelijk de eerste grote wijziging geweest in het Google algoritme die zich hierop focust. Al met al geeft de video weinig signalen over het verdwijnen van backlinks als rankingfactor. Wel is Google constant bezig om het aandeel van backlinks terug te drinken. Bij voorkeur willen ze namelijk minder afhankelijk zijn van het linkprofiel, bij het bepalen van de SERP. Naar verwachting zullen backlinks echter nooit helemaal verdwijnen uit het algoritme van Google. Simpelweg omdat het jarenlang een enorme impact heeft gehad om rankings te bepalen.
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl