Worden zoekopdrachten voor Facebook steeds belangrijker?

In een artikel op BusinessWeek werd onlangs, naar aanleiding van een foto op de profielpagina van Facebook oprichter Mark Zuckerberg, gesuggereerd dat Facebook bezig is met een grote verbetering aan de zoekmachine binnen het sociale netwerk. Ondertussen zouden twee mensen die bekend zijn met dit project, maar die niet bij naam genoemd willen worden, het bericht hebben bevestigt. Hoe belangrijk zullen zoekopdrachten voor Facebook gaan worden? Momenteel zou er een projectgroep van zo'n twintig man, onder leiding van oud Google software engineer Lars Rasmussen, bezig zijn met de verbetering van de zoekmachine. Het doel van het project is om bezoekers beter door het enorme aantal content dat door gebruikers wordt gecreƫerd te leiden. Hierbij kan er bijvoorbeeld gedacht worden aan status updates, artikelen, video' s en likes die worden uitgedeeld.

Wat betekent dit voor Facebook?

Door een verbeterde zoekmachine worden gebruikers aangemoedigd om meer gebruik te maken van de zoekfunctie en zal het aantal zoekopdrachten naar verwachting flink omhoog gaan. Momenteel is het aantal zoekopdrachten, ondanks de grootte van Facebook, te vergelijken met Amazon. Dit is ongeveer de helft van Ebay en valt in het niets bij Google. Een verbeterde zoekmachine heeft dus niet alleen als voordeel dat er een betere ervaring voor gebruikers gerealiseerd kan worden, maar geeft Facebook ook de mogelijkheid om zich te mengen in de strijd om het aantal zoekopdrachten op het wereldwijde web en daarmee toe treden tot de search advertising market. Dit betekent dat zoekresultaten worden aangevuld met advertenties zoals Google dat met Google Adwords op haar zoekmachine doet. Er kan gesteld worden dat de verbeterde zoekmachine een antwoord is op Google's onlangs gelanceerde sociale netwerk Google Plus. Enerzijds omdat hiermee de algemene gebruikerservaring van Facebook omhoog moet gaan, maar anderzijds ook omdat dit Facebook een mogelijkheid geeft om Google op haar terrein aan te vallen.

Welke mogelijkheid geeft dit voor bedrijven?

Op het moment dat Facebook de zoekfunctie daadwerkelijk als een groot onderdeel van het sociale netwerk gaat zien, en ik denk dat deze mogelijkheid zeker aanwezig is, biedt dit nieuwe mogelijkheden voor bedrijven. Hoewel advertenties op Facebook momenteel wel mogelijk zijn, zal dit toegankelijker en gerichter worden. Hierbij zou er, zoals eerder gemeld, gedacht kunnen worden aan een systeem zoals Google Adwords. Echter moeten beide niet geheel met elkaar worden vergeleken. Zoeken in Google is immers bedoeld om webpagina's te vinden terwijl Facebook meer betrekking op het dagelijks leven van je netwerk heeft. Het is dan ook even afwachten wat voor plannen Facebook precies heeft, maar het is in ieder geval een ontwikkeling die we in de gaten gaan houden.

job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl