Zo verhoog je de open-ratio van jouw e-mails

E-mail marketing is een middel om een doel te bereiken. Denk hierbij aan informeren over nieuwe producten, bezoek genereren naar fysieke winkels, meer online omzet behalen of service bieden na aankopen. Hebben we het over e-mail marketing, dan is de open-ratio een enorm belangrijk gegeven. Wordt je mail simpelweg niet geopend, dan gaat het lastig worden om je e-mail marketing doelen te behalen. As simple as it is. Waak er wel voor dat je niet enkel naar open-ratio’s, omzet uit mailings en clicks in mailings kijkt, maar houdt ook KPI’s als aflevering, plaatsing in de inbox en conversieratio’s goed in de gaten.

Een veel terugkomende vraag over de open-ratio van een e-mail die ik vaak hoor is dat mensen zich afvragen wat een gemiddelde open-ratio van een e-mail is. Naar mijn mening bestaat een gemiddelde open-ratio niet. Het hangt namelijk van enorm veel factoren af, denk bijvoorbeeld aan: type mailing, interesse en betrokkenheid van de doelgroep, branche waarbinnen je actief bent, lijstgrootte, etc. Wat mij betreft moet de focus liggen op de ‘’hoe’’ vraag: “Hoe zorg ik ervoor dat de open-ratio van bijvoorbeeld mijn reguliere mailings, verlaten winkelwagen campagne, cross sell mailings of re activatie campagne wordt verhoogd?”. In dit artikel geef ik je een aantal praktische tips mee hoe je de open-ratio van jouw mailings verhoogd.

openratioemail

De inbox elementen

Misschien wel de eenvoudigste manier om de open-ratio van een mailing te verhogen, is door de inbox elementen te optimaliseren. De onderwerpregel samen met de afzender en de snippet van de mailing (dit zijn dus de inbox elementen) zijn de eerste elementen die de ontvanger te zien krijgt in zijn of haar mailbox. Zaak is om deze gegevens zo aantrekkelijk mogelijk te maken en er uiteindelijk voor te zorgen dat de mailing wordt geopend. Wist je overigens dat uit onderzoek van Litmus blijkt dat men vaker op basis van de afzender naam bepaald om een e-mail wel of niet te openen, dan op basis van de onderwerpregel?

Direct toepasbare tips voor het verhogen van de open-ratio:

1. Een goede onderwerpregel is kort én krachtig. Je hebt namelijk erg weinig ruimte omdat de regel al snel afgekapt wordt. Plaats de belangrijkste informatie dus direct vooraan. De ideale lengte van een onderwerpregel is 40 tekens.

2. Zorg ervoor dat de boodschap van de mailing duidelijk is voordat de mail wordt geopend. Maak datgene wat je belooft in de onderwerpregel ook waar. Met regelmaat kom ik onderwerpregels tegen die mij overtuigen om de mail te openen, maar vervolgens na het openen van de mail valt de boodschap tegen en sluit het niet aan op mijn verwachtingen. Probeer mensen te inspireren om je mail te openen.

3. Een emoji vooraan in de onderwerpregel kan zorgen voor een hogere open-ratio. Test middels een A/B test het gebruik van emoji’s eens in de onderwerpregel. Analyseer hoe jouw doelgroep hierop reageert. Let wel op: overdrijf niet in het gebruik van emoji’s en probeer ervoor te zorgen dat de emoticon aansluit op de boodschap van de mailing. Voeg bijvoorbeeld in een mailing betreft de summer sale geen emoji van een ijspegel toe ;-).

4. Wanneer je personalisatie toepast in je onderwerpregel is het beter om deze niet vooraan te plaatsen. Wanneer de desbetreffende ontvanger een lange voor -en/of achternaam heeft zorgt dat ervoor dat de rest van de onderwerpregel wegvalt en dat is natuurlijk zonde.

5. Voorkom (te veel) spamgevoelige woorden, zoals gratis, korting, actie, goedkoop, etc. Dit heeft namelijk weer een negatief effect op de aflevering van de mail. Beperk overigens ook het aantal hoofdletters en uitroeptekens om dezelfde reden.

6. De naam van de afzender van de mailing is ook enorm belangrijk. In het geval van Evoworks kunnen we bijvoorbeeld kiezen voor ‘Evoworks’ als afzender of ‘Robin van Evoworks’. De eerste is korter, de tweede een stuk langer. Dit is op zich al een A/B test waard. Houd er wel rekening mee dat jouw ledenlijst een bepaalde afzender naam gewend is. Ook binnen e-mail marketing is vertrouwen enorm belangrijk. Mailde je voorheen vanuit de afzender naam ‘Coolblue’ en nu ineens vanuit ‘Robin van Coolblue’?, houd er dan rekening mee dat de wijziging een negatieve impact kan hebben. Test het daarom meerdere keren op voorhand en ga niet cold-turkey wijzigingen doorvoeren.

7. De snippet van de mailing (deze zie je veelal onder de onderwerpregel in de inbox en in de header van de mailing) is ook enorm belangrijk. Met regelmaat zie ik terugkomen dat deze niet wordt ingevuld of juist dat er té veel wordt ingevuld. Wanneer de snippet niet gevuld is, wordt de eerstvolgende tekst uit de mail als preview gebruikt. Dit wil je dus voorkomen. Vaak is dit de webversie-link. Kortom, betreft de snippet zie ik dat deze vaak niet wordt ingevuld of dat er té veel wordt ingevuld. Ga terug naar de basis die je ook toepast bij de onderwerpregel: houd het kort én krachtig. Laat de snippet bijvoorbeeld dienen als verlengstuk van je onderwerpregel.

A/B testen met de inbox elementen

Testen in e-mail marketing is laagdrempelig en een mogelijkheid om op basis van data open-ratio’s te verhogen. Voor succesvol A/B testen adviseer ik je wel om een gestructureerd proces op te zetten en niet om twee varianten van een mailing te verzenden en na een paar uur al te gaan analyseren welke variant het beste uit de bus is gekomen. Nadat je een gestructureerd A/B test proces hebt opgezet (inzichten verzamelen/opdoen voor mogelijk testen, opdelen in prioriteiten, testplan opzetten, uitvoeren van de A/B testen, analyseren en doorvoeren) kun je aan de slag met testen. Een e-mail A/B test heb je zo opgezet en het is een gemiste kans als je het niet doet. Met A/B testen binnen e-mail marketing verbeter je de inzet van het kanaal en bovendien profiteer je van de data die je al tot je beschikking hebt, maar voorheen nog niet benutte. Ook met de zogenoemde inbox elementen kun je gemakkelijk A/B testen. Je zou bijvoorbeeld de volgende testen kunnen opzetten:

  • Veel / weinig witruimte in de onderwerpregel
  • Wel / niet een emoji vooraan in de onderwerpregel
  • Varianten van afzender namen
  • Wel of geen personalisatie
  • Commerciële en minder commerciële onderwerpregel
  • In een sale periode in de onderwerpregel de duur van de sale vermelden in plaats van het kortingspercentage (dus op basis van principes van Cialdini diverse testen opzetten)
  • Tip: test een element minimaal drie keer. Zie je uit iedere test een significante verbetering? Voer de winnende variant dan door in je toekomstige mailings en ga aan de slag met de volgende test.

    Wees relevant

    Dit is iets dat iedereen roept, maar het blijft er eentje waarvan we ons bewust moeten blijven. Ja, wees relevant én blijf dit ook. Je doelgroep wil dingen zien en horen waar ze geïnteresseerd in zijn, waar hun affiniteit ligt en ga zo maar door. Wanneer je bijvoorbeeld olie absorptiedoeken en onderzoekbankpapier in je assortiment hebt opgenomen bedien je verschillende branches. In dit geval voor de olie absorptiedoeken de automotive branche (olie absorptiedoeken voor bijvoorbeeld automonteurs) en de medische branche (onderzoekbankpapier voor over de onderzoeksbank in de fysiopraktijk). Een mailing naar het volledige bestand over bijvoorbeeld de olie absorptiedoeken is dus totaal niet relevant. Je weet van tevoren dat de kans erg klein is dat een fysiotherapeut interesse heeft in olie absorptiedoeken. De kans is dus ook klein dat de fysiotherapeut in dit geval de mailing over de olie absorptiedoeken zal openen. Maar wanneer je deze mailing opdeelt in twee mailings (één naar de automonteurs en één naar de fysio’s) zal de gemiddelde open-ratio van beide mailings veel hoger gaan uitvallen. In dit geval ben je relevant. Je toont iets aan de doelgroep waarin ze geïnteresseerd zijn. Moraal van het verhaal: mail relevant en pas segmentatie toe.

    Last but not least

    Zorg ervoor dat de inhoud van je mails matchen met de verwachting van de ontvangers. Blijft de match uit, dan zullen de ontvangers toekomstige mailings minder vaak openen of ze zullen zich zelfs uitschrijven. Mail op basis van een goede segmentatie structuur en ga op zoek naar de juiste frequentie van mailen voor jouw unieke doelgroep. Zorg er overigens ook voor dat afbeeldingen/GIF’s in e-mails niet te groot zijn qua bestandsgrootte. Is het bestand te groot? Dan kan het voorkomen dat het laden van de afbeelding/GIF veel tijd in beslag neemt of de e-mail cliënt blokt het laden volledig.

    Dit waren in een notendop een aantal praktische tips om de open-ratio van jouw mailings te verhogen. Wil je meer weten over interessante e-mail marketing onderwerpen? Houd onze blog dan goed in de gaten. Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven en om mijn nieuwste posts te kunnen volgen.

    Beter rendement?

    Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.