Zo verlaag je het bouncepercentage

Het is een veelbesproken statistiek: het bouncepercentage van je website. Het bouncepercentage is het percentage bezoeken waarbij slechts één pagina wordt bekeken voordat de bezoeker de site weer verlaat. Op de meeste websites wil je dat bezoekers juist converteren door verder te klikken naar een andere pagina. Het verlagen van het bouncepercentage is dan ook een belangrijk doel. In dit blogartikel leggen we je uit hoe je het bouncepercentage kunt verlagen.

Oorzaken van een hoog bouncepercentage

Een hoog bouncepercentage geeft in veel gevallen aan dat de pagina niet aansluit bij de verwachting van de bezoeker. Een andere reden van een hoog bouncepercentage kan zijn dat de webpagina niet eenvoudig genoeg was om te gebruiken, bijvoorbeeld door een onduidelijke navigatie vanaf de pagina of een warrige lay-out. Wat een hoog bouncepercentage is hangt overigens sterk af van de pagina. Het spreekt voor zich dat een productpagina een hoger bouncepercentage heeft dan de homepagina. Hoge bouncepercentages voor blogartikelen zijn ook niet ongewoon. Het kan zelfs een positief signaal zijn: de bezoeker heeft precies gevonden wat hij zocht.

Verlaag het bouncepercentage

Om het bouncepercentage te verlagen moet je realistische verwachtingen scheppen. Schrijf je in je paginatitel dat je een groot assortiment Adidas horloges hebt en de bezoeker ziet op de pagina slechts 2 horloges, dan is de kans groot dat de pagina niet voldoet aan de verwachtingen. Schrijf daarnaast attractieve meta descriptions om bezoekers over te halen door te klikken naar je website. Het is dus belangrijk dat je de juiste bezoekers naar je webpagina trekt. Dit doe je door zoekwoorden te kiezen die overeen komen met je pagina in plaats van met attractieve zoekvolumes. Je kunt verschillende landingspagina's creëren met unieke content om specifiekere bezoekers aan te spreken. Zo kun je je bijvoorbeeld met verschillende pagina's richten op bezoekers uit een bepaalde regio. Een bezoeker uit Arnhem ziet liever een pagina met pizza's bezorgen in Arnhem dan pizza's bezorgen in Nederland. Omdat ook de layout van invloed is op het bouncepercentage is het belangrijk dat je leesbare tekst creëert. Gebruik opsommingstekens, headers, een duidelijk lettertype en genoeg witruimte. Ook een duidelijke navigatie is van belang. Je wilt immers dat men doorklikt vanaf de pagina, dan moet de navigatie ook uitnodigen tot deze handeling. Gebruik een duidelijk menu, eventueel filterpagina's en indien van toepassing een button als call-to-action. Ook interne (relevante) links kunnen het bouncepercentage verlagen. Tot slot kun je het bouncepercentage verlagen door de snelheid van je website te verbeteren, gebruik te maken van een website die mobiel vriendelijk is en door aantrekkelijke content te schrijven. Wil je ook je bouncepercentage verlagen en meer halen uit web analytics? Neem dan contact met ons op!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl