Zoekanalyse rapport: Wat kun je ermee?

Op 6 mei 2015 heeft Google het nieuwe zoekanalyse rapport in Webmaster Tools (nu omgedoopt tot Google Search Console) geïntroduceerd. Het betreft een bèta versie, die uiteindelijk het oude ‘zoekopdrachten rapport’ geheel zal vervangen. Je kunt dus nog wel terug naar de oude versie. Al zou ik dit eigenlijk alleen nog doen ter vergelijking, want de nieuwe versie is veel beter! De belangrijkste verschillen met het oude zoekopdrachten rapport:
  • Nauwkeurigere data
  • Data wordt anders berekend
  • Betere selectie- en filtermogelijkheden

Onderdelen van het zoekanalyse rapport

Het belangrijkste van het rapport is natuurlijk de data, oftewel de statistieken. Maar de statistieken zouden een stuk minder waard zijn als je niet goed zou kunnen groeperen/segmenteren. Naast deze essentiële opties kun je data verder inzichtelijk maken door te vergelijken en te filteren. Hieronder heb ik opgesomd wat onder de verschillende onderdelen van het rapport valt.

  • Statistieken: klikken, vertoningen, click through rates en posities
  • Groepering: zoekopdrachten, pagina's, landen, apparaten, zoektype en datums
  • Vergelijken: per groepering kun je waardes vergelijken
  • Filteren: per groepering kun je waardes filteren

Manieren voor gebruik

Het zoekanalyse rapport kan voor talloze doeleinden gebruikt worden. Hieronder beschrijf ik een paar mogelijkheden voor het gebruik ervan.

1) Weten waar je wel en niet op wordt gevonden

Middels de zoekanalyse kun je goed te weten komen via welke zoekopdrachten mensen jouw webshop vinden. Je kunt zien met welke zoektermen zoekers op specifieke pagina’s uitkomen. Hiermee kun je analyseren of dit de woorden zijn waar jij op gevonden wilt worden en of de doelgroep aansluit op jouw doel(en) voor die specifieke pagina. Zo kom je erachter of bepaalde pagina’s geoptimaliseerd kunnen worden.

2) CTR verbeteren van pagina’s

Per pagina kun je zien wat de click through rate is. Als deze laag, maar de positie is bijvoorbeeld wel goed, kun je je afvragen hoe dit komt. Een lage CTR kan meerdere oorzaken hebben. Het zou goed kunnen dat de meta-gegevens de zoeker niet aanspreken. Je kunt de meta-titel en -beschrijving optimaliseren en kijken of dit effect heeft op de CTR.

Let er wel op dat er ook andere oorzaken kunnen zijn, zoals het ranken op een zoekterm die niet aansluit bij de betreffende pagina. In dat geval moet je op zoek naar andere oplossingen. Je kunt ook kijken naar pagina’s die juist wel een hoge CTR hebben en analyseren hoe dit komt en die kennis gebruiken bij de minder goed scorende pagina’s.

3) Posities op zoekwoorden verbeteren

Je kunt in het rapport zien voor welke zoekopdrachten de posities van specifieke pagina’s lager is dan gewenst of lager is dan de positie die je denkt te kunnen behalen. Dit is dus een aanleiding om te analyseren hoe dit komt en waarop je de pagina kunt verbeteren.

4) Reageren op veranderingen

De data in het zoekanalyse rapport kun je laten weergeven voor een langere of specifieke periode en je kunt zelfs periodes met elkaar vergelijken. Op deze manier kun je goed de veranderingen van de statistieken over tijd analyseren. Een daling in bijvoorbeeld posities geeft aanleiding om te onderzoeken wat hiervan de oorzaak is om hierop vervolgens te optimaliseren. Bij de analyse hiervan kun je de combinatie met Google Analytics goed gebruiken.

5) Effect analyseren van Google updates

Google geeft in het zoekanalyse rapport ook de updates aan in de grafiek. Hierdoor kun je goed het effect zien van de update op jouw resultaten. Als je een verandering n.a.v. een update waarneemt en je weet wat de update inhoudt kun je hierop optimaliseren. Een voorbeeld is de update van het mobiele algoritme op 21 april. Je kunt het filter voor mobiel instellen en kijken of de update effect heeft gehad op het aantal klikken/vertoningen en de posities voor mobiele gebruikers. Als blijkt dat je hierdoor veel waardevol bezoek verloren bent, dan weet je dat je je webshop mobielvriendelijker dient te maken.

Er zijn natuurlijk nog veel meer manieren om het zoekanalyse rapport te gebruiken. Ik zie daarom aanvullingen graag tegemoet in de reacties!
job-image
10 Manieren om je webshop sneller te maken
27 februari 2020
Lees Meer
job-image
50 conversie tips: verbeter je conversiepercentage
19 februari 2020
Lees Meer
job-image
Webwinkel Vakdagen 2020
23 januari 2020
Lees Meer

Nieuwsbrief

MEER WETEN? STEL ONS JE VRAAG!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl