Enorme prestatieverbetering in Google Shopping door productverrijking met feeds

Hoe feed regels en aanvullende feeds hebben geleid tot een omzetgroei in Google Shopping van maar liefst 81%.

Voor

Wanneer

10 september 2019

Maximaliseren van omzet potentieel uit Google Shopping

Met wie hebben we samengewerkt?

Azerty is de online webshop voor IT hardware en software producten voor experts. Ze bieden een uitgebreid assortiment dat varieert van computer componenten en beveiligingssoftware tot gespecialiseerde gaming producten.

Wat hebben we gedaan?

We hebben een duurzame shopping structuur gebouwd en product data verrijkt door middel van feed regels en aanvullende feeds.

Wat hebben we bereikt?

We hebben een significante stijging in zichtbaarheid op relevante zoektermen, aantal transacties, omzet én rendement gerealiseerd voor Azerty.

“’Het gebruik van creatieve feed regels in combinatie met aanvullende feeds zorgde voor een enorme boost in zichtbaarheid én omzet uit shopping”

Duurzame shopping strategie

De eerste uitdaging bij Azerty was dat de hoeveelheid product data in de Google Shopping feed beperkt was. Er stonden geen productcategorieën bij de producten waardoor we geen shopping structuur konden bouwen. Tegelijkertijd kon dit niet meegestuurd worden vanuit het CMS en was er ook geen mogelijkheid om op korte termijn met een data feed management tool te werken. Met behulp van feed regels hebben wij op een creatieve manier productcategorieën gecreëerd die de basis vormden voor een geheel nieuwe structuur. Hierdoor konden voortaan alle producten in de shopping feed automatisch worden gekoppeld aan de juiste productcategorie.

Asymmetrical-Image Asymmetrical-Image
Azerty groot

Verrijken van productdata

De tweede uitdaging bij Azerty was dat de beperkte productinformatie die in de feed stond zorgden voor een lage kwaliteitsscore van de advertenties. Tegelijkertijd konden de productgegevens niet verrijkt worden door data uit het CMS. Hierdoor werden de shopping advertenties slecht vertoond. Om de zichtbaarheid te boosten én gebruik te maken van de unieke productinformatie op productpagina’s hebben wij gebruik gemaakt van aanvullende feeds en feed regels. Dit zorgde ervoor dat we Google konden voorzien van kwalitatieve productkenmerken voor de overgrote meerderheid van de producten van Azerty.

Asymmetrical-Image Asymmetrical-Image Asymmetrical-Image

81%

omzetgroei Google shopping

104%

Stijging vertoningen

94%

Omzetgroei Google Ads

Resultaat

De combinatie van productverrijking en verbeterde shopping structuur door middel van feed regels en aanvullende feeds leidde tot een jaar op jaar omzetgroei in Google Shopping van 81%. Daarnaast stegen de vertoningen met 104% en ook de ROAS verbeterde met 20%. De totale omzet uit Google Ads steeg met maar liefst 94% en de totale online omzet steeg aanzienlijk met 34%.

Asymmetrical-Image Asymmetrical-Image Asymmetrical-Image

Nieuwsbrief

Meer weten? Neem contact met ons op!

+31 85 2100 818 info@evoworks.nl