Google CSS Partner

Het Comparison Shopping Service (CSS) programma is door Google ontwikkeld om hiermee te voldoen aan de wet- en regelgeving van de Europese Unie. Sinds kort is dit terug te zien doordat vergelijkingssites zichtbaar zijn in de Google Shopping resultaten. Door via een Google CSS partner te gaan adverteren kun je gaan besparen op je advertentiekosten voor Google Shopping.

Hoe werkt adverteren via CSS?

Sinds kort zijn vergelijkingssites zichtbaar in de Google Shopping resultaten. Deze resultaten zijn enkel zichtbaar op de zoekmachine resultatenpagina van Google en niet wanneer je doorklikt op het tabblad ‘Shopping’. Door te gaan adverteren via een Google CSS Partner kun je besparen op je advertentiekosten voor Google Shopping. Evoworks is ook Google CSS Partner met het platform Daytodeal.nl. In de resultaten zie je dan onder het product niet meer ‘Van Google’, maar de naam van het CSS systeem (in ons geval: Vvan Daytodeal.nl).

Concreet houdt een overstap op CSS in dat er niet heel veel verandert, op een kostenbesparing na. Je eigen Google Ads- en Google Merchant Center account blijven bestaan. De wijzigingen zijn slechts zichtbaar op de achtergrond: het merchant center account draait via de Google CSS partner en niet meer via Google zelf. De link naar het CSS systeem dat onder de resultaten te zien is, gaat naar het vergelijkingssysteem van de Google CSS partner en niet meer naar het Google Shopping tabblad.

Besparingsvoordeel Google CSS

Zoals eerder vermeld profiteer je van een financieel voordeel wanneer je Google Shopping gaat inzetten via een Google CSS Partner. Tot 31 december 2018 profiteer je ter kennismaking extra veel. Vanaf 1 januari 2019 gaat het definitieve model voor Google CSS in.

Standaard is je besparing 20%. Google rekent namelijk een marge van 20% op de biedingen, wat niet meegaat in de veiling. Een bod dat niet via een CSS systeem gaat is dus 20% lager dan het daadwerkelijke bod. Door via een CSS systeem te bieden, gaat het volledige bod mee in de veiling.

Daarnaast is er tot 1 januari 2019 een extra besparings-voordeel. Per 30 dagen wordt er gekeken naar je ‘Shopping spend’ vanuit de zoekresultatenpagina (niet het Shopping tabblad of Shopping partners). Op basis van deze spend wordt er een kickback gegeven als advertentietegoed in je account. De staffelopbouw voor Google CSS tot 31 december 2018 ziet er als volgt uit. Naast de besparing van 20% krijg je als adverteerder via Google CSS je in de periode van 1 november 2018 t/m 31 december 2018 een vast percentage van 5% terug als kickback (als advertentietegoed in je account) met een maximum van €86.829

Besparing via CSS vanaf 1 januari 2019

Per 1 januari 2019 komt de kickback geheel te vervallen. De besparing van 20% (je marge voordeel op de klikprijzen ofwel een cpc-marge-voordeel) blijft. Rechtstreeks bieden voor Shopping betekent dat 20% van je bod niet meegaat in de bieding. Bieden via een Google CSS partner betekent dat 100% van je bod meegaat in de veiling.

Gebruik maken van de voordelen van een Google CSS Partner?

Evoworks is officieel toegelaten als Google CSS partner met haar vergelijkingsplatform Daytodeal.nl. Via ons kun je dus adverteren via Google CSS en gebruik maken van alle voordelen. Neem gerust contact met ons op via via 085-2100 818 of ons contactformulier. Wij vertellen je hoe Google CSS werkt en we helpen je bij de implementatie.

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.