Online marketing strategie Duitsland

Een goed doordachte online marketing strategie is de fundering van al e-commerce werkzaamheden op de Duitse markt. Door middel van een strategisch plan van aanpak zorgen we ervoor dat we op één lijn zitten en alle noodzakelijke elementen voor succes in kaart gebracht zijn.

Online strategie voor Duitsland

  • Strategisch plan van aanpak
  • Wie is je doelgroep?
  • Hoe positioneert je webshop zich?
  • Wie zijn je concurrenten?
  • Heb je voldoende onderscheidend vermogen?
  • Realistische en ambitieuze doelstellingen
  • De juiste e-commerce mix!
Neem contact op!

Duitsland – dichtbij, maar toch ver weg

Een strategie die in Nederland succesvol is, kan in Duitsland roemloos ten onder gaan. Ondanks de relatief korte reisafstand tot onze oosterburen verschillen Nederlanders en Duitsers wezenlijk op cultureel vlak. Een Nederlands succes vertalen naar het Duits werkt dan in veel gevallen ook niet. Evoworks stelt daarom specifiek een online marketing strategie op voor de Duitse markt, want immers ‘Ohne eine Perspektive ist die schönste Landschaft nichts wert’, niet waar? We starten daarom altijd bij dit onderdeel. Samen denken we na over een aantal uitgangspunten waarop we de online marketing gaan uitbouwen. De rode draad voor toekomstige online marketing werkzaamheden.

De zaken die voor online succes moeten gaan zorgen op de Duitse markt leggen we altijd vast in een kort en concreet strategisch plan van aanpak. Zo ontstaan geen misverstanden over de inzet van online marketing voor jouw webshop door Evoworks.

Strategisch plan van aanpak

Zonder een zorgvuldig uitgewerkte online marketingstrategie zal een webshop nooit succesvol worden. Samen gaan we nadenken over een aantal uitgangspunten waarop we de online marketing gaan uitbouwen. De rode draad voor toekomstige online marketing werkzaamheden. We denken na over het onderscheidende vermogen: wat heeft jouw webshop dat geen ander heeft? Wat voeg je toe aan de Duitse markt? Kernwaarden die de basis vormen voor een succesverhaal.

We bepalen welke kanalen het beste ingezet kunnen worden. Veel kanalen zijn uniek voor de Duitse markt, en dus onbekend in Nederland. Zo is Amazon een kanaal wat we in Nederland nog niet kennen als populaire zoekmachine. In de Duitse economie heeft deze e-tailer inmiddels een substantieel marktaandeel weten te veroveren.

Hoe je e-commerce strategie wordt vormgegeven, bepalen we aan de hand van de volgende onderdelen:

Doelgroep: Wie is je doelgroep en waar bevindt deze zich online? Een goede beschrijving van jw doelgroep is essentieel voor toekomstige targeting. We willen natuurlijk wel de juiste mensen aanspreken.

Positionering: Hoe positioneert je webshop zich op dit moment binnen de markt en hoe kom je over op je doelgroep? Deze vragen staan hier centraal.

Concurrentie: Wie zijn je online concurrenten en op welke manier proberen ze zich te onderscheiden binnen de markt? Waar liggen hun sterke en zwakke kanten?

Onderscheidend vermogen: In de online marketing strategie is onderscheidend vermogen de belangrijkste factor om succesvol te zijn. Hoe onderscheidt jouw webshop zich van concurrenten? Als het onderscheidend vermogen onvoldoende is, dan geven wij hierin advies.

Doelstellingen: We stellen samen ambitieuze, maar realistische doelstellingen op. Zowel met betrekking tot omzet als conversiepercentage. Hierbij kijken we ook naar het maximaal gewenste percentage marketingkosten van de omzet. Omzet is belangrijk, maar rendement staat op nummer één.

E-commerce mix: De traditionele marketingmix is in het concurrerende e-commerce landschap niet voldoende. Met die reden hebben we onze eigen e-commerce mix bedacht die de samenhang tussen verschillende elementen van de webshop in kaart brengt. Deze mix is essentieel voor online succes.

Verkeerskanalen: Welke online marketing kanalen zijn voor jouw webshop relevant en belangrijk om in te zetten? Denk hierbij aan SEO, SEA, E-mail marketing, Social media marketing, affiliate marketing en vergelijkingssites. Ieder kanaal heeft zijn eigen strategische invalshoek.

Benodigde werkzaamheden: Wat is ervoor nodig om de doelstellingen te behalen en welke taken zijn per verkeerskanaal van toepassing? We zullen alle taken inzichtelijk maken in onze projectmanagement tool. Hierdoor weet je precies wat we aan het doen zijn.

Planning: Op basis van de taken die we per verkeerskanaal bedenken, zullen we een planning voor de middellange termijn maken (6-9 maanden). Hierin leggen we in grote lijnen vast wanneer we welke taken willen uitvoeren en waar deadlines liggen.

van strategisch consult totuitvoering

Hebben we de online marketing strategie voor Duitsland helemaal uitgeschreven, dan zullen we dit plan al vrij snel kunnen uitvoeren. Gedurende de uitvoering blijven we pro-actief, onderhouden regelmatig contact en houden we al onze werkzaamheden bij in onze projectmanagement tool, waar we samen in werken om ons project tot een succes te maken.

Contact

Strategisch advies

Ook als je niet al uw online marketing werkzaamheden wilt uitbesteden, maar wel ondersteuning zoekt bij de uitvoering van je strategie voor de Duitse markt, kan Evoworks je helpen. Tijdens een strategisch consult geven we online marketing advies bij het bepalen van de juiste strategie.

Nieuwsgierig geworden of beniewd naar de mogelijkheden om succesvol met je webshop te zijn in Duitsland? Neem contact met ons op!

Beter rendement?

Wij gebruiken cookies en verzamelen data om je ervaring continu te verbeteren op Evoworks.nl. Door onze website of diensten te gebruiken, stem je in ermee in dat wij deze gebruiken. Klik hier om onze Privacy & Cookie Policy te lezen.