Online marketing strategie Duitsland

Een goed doordachte online marketing strategie is de fundering van al e-commerce werkzaamheden op de Duitse markt. Door middel van een strategisch plan van aanpak zorgen we ervoor dat we op één lijn zitten en alle noodzakelijke elementen voor succes in kaart gebracht zijn.

Duitsland – dichtbij, maar toch ver weg

Een strategie die in Nederland succesvol is, kan in Duitsland roemloos ten onder gaan. Ondanks de relatief korte reisafstand tot onze oosterburen verschillen Nederlanders en Duitsers wezenlijk op cultureel vlak. Een Nederlands succes vertalen naar het Duits werkt dan in veel gevallen ook niet. Evoworks stelt haar online marketing strategie op voor de Duitse markt, want immers ‘Ohne eine Perspektive ist die schönste Landschaft nichts wert’, nietwaar? We starten daarom altijd bij dit onderdeel. Samen denken we na over een aantal uitgangspunten waarop we de online marketing gaan uitbouwen. De rode draad voor toekomstige online marketing werkzaamheden.

De zaken die voor online succes moeten gaan zorgen op de Duitse markt leggen we altijd vast in een kort en concreet strategisch plan van aanpak. Zo ontstaan geen misverstanden over de inzet van online marketing voor uw webshop door Evoworks.

Neem contact met ons op!

+31 (0)6 456 482 50

Ik vertel je graag meer over de mogelijkheden die we op deze pagina beschrijven. Wij beoordelen je webshop en vervolgens bepalen wij welke vorm van advies bij jouw webshop past. Neem eenvoudig contact met ons op.

Strategisch plan van aanpak

Zonder een zorgvuldig uitgewerkte onlinemarketingstrategie zal een webshop nooit succesvol worden. Samen gaan we nadenken over een aantal uitgangspunten waarop we de online marketing gaan uitbouwen. De rode draad voor toekomstige online marketing werkzaamheden. We denken na over uw onderscheidend vermogen: wat heeft uw webshop dat geen ander heeft? Wat voegt u toe aan de Duitse markt? Kernwaarden die de basis vormen voor een succesverhaal.

We bepalen welke kanalen het beste ingezet kunnen worden. Veel kanalen zijn uniek voor de Duitse markt, en dus onbekend in Nederland. Zo is Amazon een kanaal wat we in Nederland nog niet kennen als populaire zoekmachine. In de Duitse economie heeft deze e-tailer inmiddels een substantieel marktaandeel weten te veroveren.

Hoe uw e-commerce strategie wordt vormgegeven, bepalen we aan de hand van de volgende onderdelen:

Doelgroep

Wie is je doelgroep en waar bevindt deze zich online? Een goede beschrijving van je doelgroep is essentieel voor toekomstige targeting. We willen natuurlijk wel de juiste doelgroep aanspreken.

Positionering

Hoe positioneer je je op dit moment binnen de markt en hoe kom je over op je doelgroep? Deze vragen staan hier centraal.

Concurrentie

Wie zijn je online concurrenten en op welke manier proberen ze zich te onderscheiden binnen de markt? Waar liggen hun sterke en zwakke kanten?

Onderscheidend vermogen

In de online marketing strategie is onderscheidend vermogen de belangrijkste factor om succesvol te zijn. Hoe onderscheidt je webshop zich van concurrenten? Als het onderscheidend vermogen onvoldoende is, dan geven wij hierin advies.

Doelstellingen

We stellen samen ambitieuze, maar realistische doelstellingen op. Zowel met betrekking tot omzet als conversiepercentage. Hierbij kijken we ook naar het maximaal gewenste percentage marketingkosten van de omzet. Omzet is belangrijk, maar rendement staat op nummer één.

E-commerce mix

De traditionele marketingmix is in het concurrerende e-commercelandschap niet voldoende. Met die reden hebben we onze eigen e-commerce mix bedacht die de samenhang tussen verschillende elementen van uw webshop in kaart brengt. Deze mix is essentieel voor online succes.

Verkeerskanalen

Welke online marketing kanalen zijn voor je webshop relevant en belangrijk om in te zetten? Denk hierbij aan SEO, SEA, E-mail marketing, Social media marketing, affiliate marketing en vergelijkingssites. Ieder kanaal heeft zijn eigen strategische invalshoek.

Benodigde werkzaamheden

Wat is ervoor nodig om de doelstellingen te behalen en welke taken zijn per verkeerskanaal van toepassing? We zullen alle taken inzichtelijk maken in onze projectmanagementtool. Hierdoor weet je precies wat we aan het doen zijn.

Planning

Op basis van de taken die we per verkeerskanaal bedenken, zullen we een planning voor de middellange termijn maken (6-9 maanden). Hierin leggen we in grote lijnen vast wanneer we welke taken willen uitvoeren en waar deadlines liggen.

Van strategisch consult tot uitvoering

Hebben we uw online marketing strategie voor Duitsland helemaal uitgeschreven, dan zullen we dit plan al vrij snel kunnen uitvoeren. Gedurende de uitvoering blijven we pro-actief, onderhouden regelmatig contact en houden we al onze werkzaamheden bij in onze projectmanagementtool, waar we samen in werken om ons project tot een succes te maken.

Strategisch advies

Ook als u niet al uw onlinemarketingwerkzaamheden wilt uitbesteden, maar wel ondersteuning zoekt bij de uitvoering van uw strategie op de Duitse markt, dan ondersteunt Evoworks u. Tijdens een strategisch consult geven we online marketing advies bij het bepalen van de juiste strategie.