SEO: Jouw webshop vindbaar maken in Google’s (onbetaalde) zoekresultaten

SEO, ofwel zoekmachine optimalisatie, is gericht op het behalen van topposities in de niet betaalde resultaten van een zoekmachine. SEO is een gecompliceerd proces en voor veel webshop eigenaren een grote bron van frustratie. Wij hebben jarenlange ervaring met SEO en onze experts volgen dagelijks de laatste ontwikkeling binnen dit vakgebied. Wij weten dan ook als geen ander wat wel en niet werkt om een webshop hoger te laten scoren in de zoekmachines. Door de jaren heen hebben we onze eigen kijk gecreëerd als het gaat om SEO voor webshops.

De volgende onderdelen mag je verwachten binnen de SEO-module

  • Analyse (prestaties)
  • Tools inrichten en monitoren
  • Techniek: analyserend en uitvoerend
  • Relevatie: deels uitvoerend en deels adviserend
SEO uitbesteden?

SEO - Uitvoerend en adviserend

Vanuit een uitvoerende én adviserende rol zetten wij SEO in op basis van vier pijlers: techniek, relevantie, autoriteit en prestaties.

Binnen de module SEO vallen drie van de vier pijlers: techniek, relevantie en prestaties. De vierde pijler autoriteit (onder andere linkbuilding) valt in een aparte module. We analyseren de prestaties van de organische posities en opgebouwde waarden. Daarnaast zorgen we ervoor dat de diverse tools ingericht worden waarmee we extra data kunnen verzamelen.

Wij gaan ons bezig houden met het analyseren en verzamelen van data, verbeteren en optimaliseren van content en de techniek van de webshop. Vanuit een adviserende rol gaan we sparren over het verbeteren van product- en categoriecontent. Deze content wordt – mede vanwege de verregaande productkennis bij medewerkers van de webshop zelf – door personeel van de webshop zelf gecreëerd.

SEO pijler Techniek

De webshop moet SEO technisch in orde zijn om goed te kunnen ranken in de zoekmachines. Voor een goede indexatie binnen de zoekmachines, is het noodzakelijk dat de webshop technisch goed ingericht is. Daarbij kijken we altijd naar onder andere de volgende onderdelen:

  • Robots.txt
  • Duplicate content
  • URL gebruik
  • Sitemaps
  • Schone broncode
  • Scripts correct geplaatst

SEO pijler relevantie

Binnen het onderdeel relevantie, zullen we uitzoeken welke pagina’s moeten gaan scoren voor bepaalde zoektermen. Daarbij kijken we of de pagina goed aansluit bij de zoekvraag. Bij het onderdeel relevantie, kijken we onder andere naar de volgende zaken:

  • Zoekwoordenonderzoek
  • Zoekwoordkeuze
  • Structuur van de shop
  • Meta titels
  • Meta descriptions
  • Inzet van teksten

SEO pijler prestaties

Als alle factoren goed staan, moet de laatste belangrijke stap voortdurend bijgehouden worden. Dit is de prestatie van de pagina waarop het zoekwoord in de zoekmachine scoort. Dus de gebruikerservaring die de consument heeft. We beoordelen daarbij de volgende onderdelen:

  • Laadtijd
  • Click Through Rate (CTR)
  • Tijd op site
  • Bouncepercentages
  • Uitstappunten
  • Verbeterstrategie

De vierde pijler autoriteit wordt beschreven op de pagina Linkbuilding

EerlijkeSEO

Tijdens het traject wordt alleen gewerkt met methodes die op lange termijn effect voor je webshop zullen hebben, ook wel white hat SEO genoemd. Veel SEO technieken zijn ontwikkeld om de zoekmachine ‘te slim af te zijn’ en te misleiden (black hat seo). Deze technieken zullen op korte termijn wellicht het gewenste resultaat behalen, maar op lange termijn zullen zoekmachines deze methodes des te harder bestraffen.

Bij Evoworks blijven we de ontwikkelingen over SEO op de voet volgen en zorgen we ervoor dat een gezonde SEO strategie toegepast wordt voor de webshop.

Contact

SEO hulp nodig?

Heb je hulp nodig bij SEO? Wil je de SEO voor jouw webshop uitbesteden? Neem dan vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden te bespreken!

Beter rendement?